Website Flags Wrongly Paywalled Papers

Thousands of open access papers have mistakenly asked readers to pay access fees, but publishers are correcting the errors. 

By | May 31, 2017

ISTOCK, HYWARDSA watchdog site calling out academic publishers for incorrectly charging readers for open access papers is gaining momentum. The site, Paywall Watch, tracks papers published in open access (OA) journals that are supposed to make content freely available online but instead appear behind a paywall for readers.

“I do think it is disappointing that we still see these errors happening. It should not be complex to accurately tag articles with their license and hence OA status,” says Virginia Barbour, director of the Australasian Open Access Strategy Group in Brisbane who was the chair of the Committee on Publication Ethics until last week.

The issue of inappropriately paywalled papers is most likely a result of mistakes rather than publishers deliberately charging more, according to Graham Steel, Paywall Watch’s editor based in Glasgow, U.K.

Since Steel got on board in March, the site has flagged more than 30 posts, some highlighting old, now-resolved examples and others that have been fixed since they were flagged.

Paywall Watch is currently a pet project and a labor of love for Steel and software engineer Andy Byers, who originally created the site last year. Until earlier this year, Ross Mounce, who will be the open access grants manager for Arcadia Fund, an organization that provides funds for environmental and cultural preservation starting next month, was also involved with the site.

At the moment, detecting illegitimately paywalled papers requires manual digging on various blogs and social media sites on the part of Steel. But, he says, the plan is to use text- and data-mining technologies to somewhat automate the searching process in the future. Steel says he thinks it’s “highly likely” there are thousands of papers affected by the problem that are yet to be fixed.

In 2015, for instance, thousands of wrongly paywalled papers went online after publishing giant Wiley took over the journal Limnology and Oceanography from the Association for the Sciences of Limnology and Oceanography, which mandated free access to all of the journal’s content after three years of publication. Mounce was responsible for bringing attention to the issue by writing about it on his blog in 2015.

Wiley spokesperson Tom Griffin says that particular error was introduced during the journal’s transition to Wiley. He added in an email that the publisher has since apologized and rectified the mistake, noting there are no pending affected articles.

See “How Upset Should We Get When Articles Are Paywalled By Mistake?” from Retraction Watch

Oxford University Press (OUP) has recently had several papers illegitimately paywalled, according to Paywall Watch. OUP spokesperson Ella Percival tells The Scientist the problems arose when the publisher migrated 400 journals to its new Oxford Academic publishing platform, but the publisher has been working to fix articles as they are flagged.

“During that process, it became evident that a variety of coding standards had over the years been applied to ‘backlist’ articles; as a result of these disparate standards, certain articles were not made properly available to readers,” she wrote in an email.

Percival added that it was not the publisher’s intention to block open access content, and encouraged authors and readers to report any remaining cases.

Critics have, however, at times taken a less generous tone, in some instances suggesting that publishers are intentionally trying to charge readers after they’ve already made authors pay for open access, a behavior called double dipping. Some posts of Paywall Watch have also accused publishers of “illegally” selling content.

“These publishers are notoriously unreliable and known for blatantly exploiting and parasitizing academia and hence the public purse,” argues Björn Brembs, a long-standing open access advocate and neurobiologist from the University of Regensburg in Germany. “Such a watchdog is needed as long as paywalling publishers exist.”

Matthew Cockerill, cofounder of open access publisher BioMed Central and cloud computing firm Riffyn, says it’s “not necessarily helpful to imply malicious or commercial intent from publishers” since the mistakes seem to be of technical origin. Nevertheless, Paywall Watch provides a useful service enhancing transparency and accountability, Cockerill said.

Add a Comment

Avatar of: You

You

Processing...
Processing...

Sign In with your LabX Media Group Passport to leave a comment

Not a member? Register Now!

LabX Media Group Passport Logo

Comments

Avatar of: McDawg

McDawg

Posts: 2

June 7, 2017

Public Domain Advocate Carl Malamud noted that >2M aricles found at Sci-Hub were found that should be Public Domain. https://steelgraham.wordpress.com/2017/06/07/the-library-of-alexandra/

Popular Now

  1. Thousands of Mutations Accumulate in the Human Brain Over a Lifetime
  2. Can Young Stem Cells Make Older People Stronger?
  3. Two Dozen House Republicans Do an About-Face on Tuition Tax
  4. Insects’ Neural Learning and Memory Center Discovered in Crustaceans